Den döende dandyn

image67


Författare: Mari Jungstedt

En vinterkall söndagsmorgon hittas en mördad man upphängd till allmän beskådan i en port i Visby ringmur. Offret är den väl ansedde konsthandlaren Egon Wallin som dagen före haft en succéartad vernissage där en litauisk konstnär visat sina verk.


Kommissarie Anders Knutas och hans kolleger undersöker fallet och finner att Egon Wallin stod i begrepp att lämna sitt gamla liv; sin hustru sedan tjugo år, galleriet och bostaden på Gotland. I största hemlighet hade han förberett sitt uppbrott. Vart var han på väg och varför?

När en stöld av konstnären Nils Dardels berömda målning "Den döende dandyn" inträffar i Stockholm blottläggs tydliga samband med mordet på den gotländske konsthandlaren och mediaintresset blir enormt. TV-reportern Johan Berg går sina egna vägar för att söka fakta. Han är något avgörande på spåren utan att se konsekvenserna av sin våghalsiga framfart. Relationen med gotländskan Emma Winarve äventyras -- men också deras lilla dotters liv.


Detta är den fjärde boken om kriminalaren Knutas och TV-reportern Johan Berg. Jag har läst de tre tidigare. Denna bok tyckte jag nog var den sämsta hittills. Jag tyckte att inte att samband och motiv hängde ihop riktigt och det blev en massa snack om olika konstnärer. Däremot är Mari en duktig författare som är noga med sin research innan hon skriver sina böcker! Jag ser framemot att läsa hennes nästa bok; I denna ljuva sommartid och hoppas att hon är långtifrån klar med sitt skrivande! Boken är lättläst och inte alls jobbig att ta sig igenom utan det är lätt att man fastnar i den, trots att de finns många stycken man lätt bara skummar igenom. 

Betyg: 3 av 5


*När jag kollade på google efter denna bok så  hittade jag även den riktiga tavlan av Nils Dardel, såhär ser den ut! Kan vara kul att veta hur den ser ut innan så får man en liten bättre uppfattning när man läser boken, eftersom väldigt mycket handlar om denna taval!

image68

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0